Acad. prof. dr. doc. Victor Emanuel SAHINI

(1927-2017)

In Memoriam

Facultatea de Chimie anunță cu deosebit regret trecerea în neființă a Academicianului Victor Emanuel Sahini, profesor al facultății noastre, personalitate marcantă a chimiei românești,  om de vastă cultură și dascăl, care timp de mai bine de șase decenii a servit cu devotament inegalabil învățământul superior românesc de chimie și cercetarea în domeniul chimiei fizice.

Născut pe plaiuri gălățene la 30 August 1927, marele nostru dascăl a urmat studiile liceale la București (Liceul Gh. Lazăr) și mai apoi și-a desăvârșit studiile universitare la Facultatea de Chimie a Universității din București, pe care a absolvit-o ca student eminent. Imediat după absolvire, își începe atât cariera didactică cât și cea științifică în cadrul Universității din București, ca asistent universitar, în echipa distinsului Acad. Prof. Dr. Ilie G. Murgulescu. Urmează stagii de perfecționare în străinătate (Școala Tehnică Superioară din Dresda, Institutul de Chimie Generală și Anorganică din Moscova, Institutul de Chimie Macromoleculară din Leningrad și Departamentul de Chimie Teoretică al Universității din Cambridge), obține titlul de Doctor în Științe Chimice în anul 1962, cu teza intitulată ”Contribuții la teoria legăturii coordinative” și mai apoi Docență, în anul 1970. Este ales membru corespondent al Academiei Române în 1963 și devine membru titular în 1990. A fost prorector al Universității din București între anii 1970 și 1972, director al Bibliotecii Academiei Române între 1980 și 1994, director adjunct al Centrului de Chimie Fizică (1973-1975), președinte al Comisiilor de Spectroscopie și Chimie Cuantică ale Academiei Române, membru al Consiliului Universității Națiunilor Unite (1971-1977), președinte al Societății de Chimie din România (1993-2001).

Profesorul Sahini a fost, de asemenea, membru al Academiei Oamenilor de Știință din România, director onorific al Institutului de Chimie Fizică ”I.G. Murgulescu” al Academiei Române, precum și editor al celei mai importante reviste de chimie din România ”Revue Roumaine de Chimie” vreme de mai bine de un sfert de veac.

Pentru meritele sale deosebite, în anul 2000, profesorului Sahini i s-a acordat Ordinul Național Steaua României în grad de ofițer. În anul 2002 a primit titlul de Doctor Honoris Cauza al Universității de Vest din Timișoara.

Acad. V.E. Sahini este autorul unor importante studii în domeniile spectroscopiei moleculare, chimiei cuantice și aplicațiilor în biologie ale chimiei fizice, având contribuții esențiale în elucidarea caracterului parțial ionic al legăturii covalente coordinative, în elaborarea unei metode de calcul a refracției individuale a ionilor precum și în studiul structurii electronice a radicalilor liberi. Rezultatele cercetărilor sale s-au materializat în numeroase publicații în reviste de prestigiu din țară și străinătate, precum și în numeroase monografii, atât opere de autor cât și în colaborare.

Spirit ales, cu o deosebită delicatețe morală și vastă cultură, Academicianul și Profesorul V.E. Sahini a vegheat cu neobosită trudă, prin neostoită strădanie didactică dar și prin evidentă capacitate managerială, la formarea a zeci de generații de studenți și la dezvoltarea Chimiei Fizice din România și afirmarea ei la nivel mondial.

Comunitatea academică din Facultatea de Chimie a Universității din București aduce azi un respectuos omagiu marelui magistru și deplânge plecarea dintre noi a unui spirit cu adevărat luminat.

REQUIESCAT IN PACE !

Academicianul Victor Emanuel Sahini va fi înmormantat marți, 18 iulie 2017, ora 13:00,  la Cimitirul Bellu, cu onoruri militare.